2020. október 19. hétfő Nándor

Napkelte: 7:08 Napnyugta: 17:48

CHF CHF 340,58
EUR EUR 365,07
USD USD 311,02

Ön nincs bejelentkezve, kérjük jelentkezzen be:

Szabad vagy nem szabad?! Étrend és életmód I.

2013.01.17. 22:19
 

Előző cikkünkben a várandós nők szépségápolásáról esett néhány szó. Mai cikkünk azokat az életmódbeli változtatásokat taglalja, melyeket szintén érdemes megfontolnunk áldott állapotunkban.

Hirdetés

Hirdetés

Sorra vesszük az étrenddel kapcsolatos tudnivalókat, szokásainkat és minden olyan dolgot, ami a mindennapi életünkben észrevétlenül jelen van, de mostani állapotunkban felmerülhet bennünk, hogy vajon „szabad vagy nem szabad a terhesség alatt?!”

Étrend

étrendNe ijedj meg, a terhesség alatt semmi olyan jelentős korlátot nem kell bevezetned, ami jelentősen csökkentené a komfortérzeted. Persze erre a helyzetre is pontosan illik a közmondás, hogy a „Tiltott gyümölcs édesebb”. A következőkben végignézzük, hogy milyen alapszabályokat érdemes betartani az étkezésünk tekintetében és milyen étrendbeli változásokkal tudjuk elősegíteni, hogy a terhesség első, sokak számára rázósabb szakaszát könnyebben vegyük.

Sokszor szokták azonosítani a baba nemével vagy más tulajdonságaival a megváltozott étkezési szokásokat és a kismama első trimeszterbeli állapotát, azonban minden terhesség más és más, minden nő szervezet másképpen reagál a terhességre, ami függ a genetikai adottságoktól, kortól, fizikai állapottól, stb. Koránt sem biztos, hogy a Te terhességed pontosan olyan lesz, mint édesanyádé, sőt az sem, hogy ha az első terhességed során nem gyötörtek rosszullétek, akkor a következő terhességeidnél sem fognak, még akkor sem, ha a babák neme megegyezik. Az első trimeszterben a legtöbb kismama mindennapjait émelygés, hányinger, savproblémák jellemezhetik.

Íme néhány, elsősorban étkezéssel kapcsolatos tipp az első trimeszter „átvészeléséhez”:

  • sokszor együnk keveset – nem ajánlott az egész napi nassolás, de 1-2 falat egészséges finomsággal, pl. gyümölcsök a rosszullétek csökkenthetők
  • babázó tippkerüljük az erős illatú, szagú ételeket
  • készítsünk az éjjeli szekrényünkre szénhidrát dús falatokat és folyadékot, hogy megelőzzük az ágyból történő kikelés utáni szédelgést és émelygést
  • ne pattanjunk ki az ágyból, hanem először csak üljünk föl pár percre
  • a gyömbér és a menta csökkenti a hányingert, de egyes kismamák a rágóra esküsznek
  • sok kismamának a kóla is segít (de ennek bevitele mind a szénsav, mind a koffeintartalom miatt kis mértékben javasolt)
  • törekedjünk rá, hogy ne érezzünk kínzó éhséget, mindig időben együnk
  • ha sokszor szenvedünk a gyomorsav okozta panaszoktól, próbáljunk lúgosító étrendet kialakítani
  • fogyasszunk sok folyadékot (elsősorban ásványvizet és magas gyümölcstartalmú, vagy friss gyümölcsleveket)

A várandósság kilenc hónapja alatt jellemző lehet, hogy a kismama olyan ételeket és italokat kíván meg, melyeket eddig soha nem ettünk, esetleg kifejezetten nem szerettünk, vagy egyszerűen ezeket olyan kombinációban kívánjuk fogyasztani, ami nem kifejezetten szokványos. Ezzel önmagában semmi baj nincs, de ne felejtsük el, hogy a „nekem kettő helyett kell ennem” mondat azért nem teljesen igaz, hiszen a terhes nők számára előírt kalória-bevitel, a normál beviteli mennyiségnél csupán 15-20%-kal több. Természetesen fontos, hogy változatosan táplálkozzunk, vitamindús ételeket fogyasszunk és semmiképp ne fogyókúrázzunk!

Az alábbiakban néhány olyan ételt és italt van, melyek fogyasztását kerülni vagy csökkenteni ajánlatos a terhesség alatt:

  • pasztörizálatlan tej és tejtermékek, penészes sajtok – brie, camambert, roquefort, nyers tej stb.
  • babázó tippnyers húsból készült étkek – carpaccio, sushi, tatár bifsztek, stb.
  • olyan tojásos ételek, melyekben a tojás félig, vagy teljesen nyers – pl. carbonara szósz, lágytojás, tükörtojás, egyes salátaöntetek
  • erősen fűszeres ételek
  • szénsavas üdítők
  • tengeri herkentyűk és tengeri halak – ezen ételek fogyasztása vitatott, ugyanis mind a halak, mind a tengeri herkentyűk az egyik legjobb fehérje beviteli forrásnak számítanak, azonban a kétséges higanytartalom miatt sokan tartózkodnak fogyasztásukról, így fogyasztásuk a hetente 1-2x javasolt

Alkohol, kávé és cigaretta

A kávé nem tilos, de mértékletes fogyasztás javasolt ez esetben is. Általában azt szokták mondani, hogy 2-3 presszókávénak megfelelő mennyiség fogyasztható naponta. Ez azonban pontosításra szorul, hiszen nem csak a kávé tartalmaz koffeint, hanem a tea, a kakaó, és ily módon a csokoládé is, a kóla, továbbá más üdítők is. Ennek megfelelően inkább azt próbáljuk betartani, hogy a terhesség alatt elfogyasztott napi koffeinmennyiség ne haladja meg a 150-200 milligrammot. Néhány közelítő adat a koffeintartalomra vonatkozóan – a teljesség igénye nélkül: 

 Termék  Koffein mg/Fl oz*  Koffein mg/100 ml
Energiaital (Red Bull, Bomba, Monster) 8,9 - 10 30,09 - 33,81
Coca-Cola (Cherry Coke, Classic, Zero) 2,8 9,47
Presszókávé 51,3 173,47
Instant kávé 7,1 24,01
Fanta, Gyömbér 0 0
Pepsi-Cola  3,2 10,82 
Mountain Dew 4,5 15,22
 Fekete Tea  5,9  19,95
 Zöld tea, Instant tea  3,1  10,48
 Fehér tea  1,9  6,42
Étcsokoládé   60-80
Tejcsokoládé   20-30
 Kakaópor (holland (100 g)    78

forrás: http://www.energyfiend.com/
*Az amerikai „fluid ounce” 29,5735 ml-nek felel meg.

A cigaretta a teljesen tiltott kategóriába tartozik. Erősen károsíthatja a magzatot, ezért mindenképp mellőzni kell. Az alkoholfogyasztást is korlátozni szükséges, persze alkalmanként 1-1 pohár bor nem fog megártani, de a rendszeres és/vagy nagymennyiségű alkoholbeviteltől mindenképp tartózkodjunk a 9 hónap alatt.

A kismamák nagy részével csak a menstruáció kimaradása és az ezt követően elvégzett teszt tudatja a nagy hírt, miszerint jön a baba.  Sokakban felmerül a kérdés, hogy károsítja-e a magzatot a terhesség első néhány hetében bevitt nagymennyiségű alkohol és/vagy cigaretta. Erre elég egyöntetű a válasz. A terhesség 6. hetéig az ún. „mindent vagy semmit” elv érvényesül, ami azt jelenti, hogy ha a magzat károsodott, akkor elhal, ha azonban a babádnak a 6. hét környékén van szívhangja, akkor nem kell aggódnod az elfogyasztott alkohol és cigaretta miatt.

Következő cikkünkben a várandós nők életmódjára vonatkozó tudnivalókkal folytatjuk.

   
 

Szabad vagy nem szabad?! Szépségápolás

 

 szerző: M. Bálint Emese


Hirdetés

Hirdetés

Hozzászólások:

Még nem szólt hozzá senki.

A kommenteléshez be kell jelentkezni!

 

 
Babázó